Over Maktub

Nee. Maktub is geen afkorting of codewoord. De naam van onze gezellige studievereniging komt uit het Arabisch en betekent “Het staat geschreven”. Een toepasselijkere naam voor een vereniging die onlosmakelijk verbonden is aan een studie in het teken van verhalen kan haast niet. Ons doel is al jaren om studenten Film- en Literatuurwetenschap aan de Universiteit Leiden een onvergetelijke studententijd te bezorgen. Dat doen we met een breed scala aan activiteiten. Van gezellige borrels tot een jaarlijks career event, van filmavonden tot schrijfwedstrijden en van daguitstapjes tot een buitenlandreis: Maktub doet het allemaal!

Geschiedenis

Op 25 november 2004 zag Maktub als studievereniging van de opleiding (toen nog) Literatuurwetenschap definitief het levenslicht. In het bestuur zetelden president Wouter Ydema, bijgestaan door zijn secretaris en penningmeester– en jawel, deze functienamen staan nog steeds als dusdanig geregistreerd in de Maktub-statuten. Die werden in de loop van het jaar namelijk opgesteld, er kwam een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en voor de wereld er erg in had, was het allereerste Maktub-jaar alweer voorbij. Vele jaren van literair engagement volgden, tot de studie in 2011 werd omgedoopt tot Film- en literatuurwetenschap, waarna ook filmgerelateerde initiatieven op de agenda verschenen. Gestaag groeiden de opleiding en daarmee ook de vereniging.

​

Tot het jaar 2020. Tijdens de donkere dagen van de Corona-pandemie werd het de besturen extra lastig gemaakt het jaar gezellig te maken voor al haar leden. Dankzij hun vele inspanningen wist de vereniging voort te blijven bestaan. Het 18e bestuur “In the Mood for Maktub” zette de vereniging, die nog altijd gestaag verder groeit, weer terug op de kaart. Met vele activiteiten, die nu weer in het écht kunnen plaatsvinden, en zelfs een heuse buitenlandreis, was het een geslaagd jaar!

​

Wat de toekomst te brengen heeft, dat weet niemand. Maar zelfs als een apocalyps roet in het eten zou gooien, of we door een coup in de verre toekomst een circusvereniging worden met een ontgroening waarvan leeuwen temmen en trapezespringen nog de lichtste onderdelen zijn – kek gedachte-experiment, nietwaar – dan nog vermoeden wij dat in ieder geval de goede wil zal overblijven. En waar goede wil is, daar gebeuren mooie dingen!

Aan alle moedige oprichters, bereidwillige besturen en actieve leden: heel erg bedankt voor al jullie inzet en betrokkenheid!